torstai 11. syyskuuta 2014

Vihdoinki terve!

Mun oli tarkoitus kirjottaa mun viikonlopusta teille jo aiemmin, mutta tuli mutkia matkaan. Mut mä kerron siitä hetken päästä!
Lauantaina mä olin tapaamassa Noraa (eli siis sitä toista suomalaista tyttöä, joka tuli mun kanssa samaan aikaan tänne Mexico Cityyn, on myös vuoden vaihdossa). Ilma oli tosi ihana, aurinko paistoi ja oli tosi lämmin, joten päätettiin katella vähän nähtävyyksiä. Ensiksi me käytiin keskustassa sijaitsevassa katedraalissa, Catedral Metropolitana de la Asuncíon de María eli Marian ylösnousemuksen kirkossa, joka on myös Mexico Cityn roomalaiskatolinen pääkirkko. Se oli tosi upee,  päästiin kattomaan sekä uutta- että vanhaa puolta. 



Bautismos tarkottaa siis kasteita, eli tää on kastepaikka. Kasteita järjestetään lauantaisin ja sunnuntaisin.

Nää kaikki kuvat on nyt sen katedraalin vanhalta puolelta. Uusi puoli oli sen verta pimeä, etten sieltä saanu otettua mitään julkaisukelpoisia kuvia. Mut suosittelen käymää, toi oli tosi hieno paikka ja uskomattoman korkee. Mä en vaan tajuu miten tommosia saadaan ees rakennettua, rakentaminen kuitenki alotettu 1573...

Kirkkojen tsekkailun jälkee me käveltiin lähellä sijaitsevalle Templo Mayorille, eli siis maya temppeleille. Siellä oli myös museo, missä aikaa olis saanu kulumaan vaikka kuinka kauan, aluksi mä jaksoinki keskittyy aika hyvin, mut sitte jossai vaiheessa ei enää jaksanu lukee niit kaikkii juttuja. Sinne sais mennä ainaki 10 kertaa, eikä siltikään jaksais lukea kaikkea. 
Tää on siis kuva siitä, minkälainen Mexico City on joskus ollu. Tää kaupunkihan on laaksossa, ja joskus aikoja sitten tää onki ollu suurimmaks osaks veden peitossa. 



Vasemmalla oleva vaalea rakennus on se museo missä käytiin, Museo del Templo Mayor 

Tuolla kaukana näkyvä korkea rakennus on se paikka, missä oli se magee ravintola ihan ylhäällä. Se tosiaan on aika korkea rakennus!

Tän jälkee me suunnistettiin keskustaan syömään. Koska Nora on kasvissyöjä, me päätettiin katella jos löytyis joku kiva kasvisravintola, ja me löydettiinki yks siitä ihan läheltä kävelykatua. Mutta mä en sitä ruokaa menis kehumaan, enkä kyllä veisi ketään tuttua siihen ravintolaan - enkä aio itsekään mennä sinne uudelleen. Ruoka ei ollu mitenkään älyttömän hyvää, ainoa hyvä oli mun mielestä se niiden salaatti. Mut joo, se siitä. Syömisen jälkee me istuttiin hetki puistossa ja harjoiteltiin espanjaa, sen jälkeen mä lähdin kotiin ja Nora omille teilleen. 
Sunnuntai mulla kului aika pitkälti vaan kotona hengaillessa, kävin mä vähän kaupungilla käpyttelemässä mutta mutta, ei oo kuvia eikä sen suuremmin kerrottavaa.
Sunnuntai-maanantai välisenä yönä mä heräsin joskus ehkä neljän aikaa siihen ku mul oli ihan jäätävän kamala, oksettava olo. Nousin ylös sängystä ja se oliki sit menoa... Maanantai meniki sit oikeestaa sängyssä maaten ja oksentaessa..huoh. Tiistaina olin edellee heikossa hapessa, joten menin lääkäriin ja sain sieltä lääkkeitä. Nyt tänään, torstaina, mä alan olee taas elävien kirjoissa.  Ja mulla on vahva epäilys, että toi pöpö, minkä mä sain, on peräisin sieltä kasvisruokaravintolasta, koska Nora oli kans vatsataudissa. 
Pari päivää tosiaan meni aika reisille, jäi espanjat lukematta, blogit kirjottamatta ja töihin menemättä. Mut onneks nyt alkaa elämä voittamaan ja mä lähden töihin! See you!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti